onsdag 4 juli 2012

Inspirerad till att plantera

Var inne och läste "Bipopulära funderingar", en väns blogg. Hennes stora intresse är trädgård och hon skrev så roligt om deras trädgård. Så kravlöst roligt.

Och just det behövde jag! :) Jag har väl egentligen noll trädgårdsintresse men det beror kanske mest på att jag aldrig ägnat mig åt trädgårdsarbete. Vi har ingen rabatt och inte ett endaste (jävla) träd i vår trädgård. Vi har en gräsmatta och häckar åt tre av fyra håll. Jag tycker det är onödigt med häck men det var väl sak det samma. I alla fall så är ju min man så noggrann och pedantisk på en massa vis och så fort vi ska göra något med trädgården så ska vi LÄSA INSTRUKTIONER i vår bok trädgårdsboken. Jag läser inte instruktioner. Aldrig. Typ aldrig i alla fall. Så då vägrar jag och så blir det inget av...Jonas är visserligen mycket driftig men han verkar tycka att det här med trädgård ska vara något vi gör tillsammans.

Men nu ni är han ju borta ett tag! Tjolahopp! Jag kan ju anlägga en liten rabatt. Nu funderar jag på HUR man anlägger en rabatt. Av principskäl tänker jag inte ta fram den blytunga boken och läsa om det. Jag tror helt enkelt att man åker till Plantagen, köper sig lite färgglada blommor. Gräver ett stort hål i marken, strör på lite jord och sätter ner blommorna. Har till och med några stenar till övers som jag kan lägga i en ring runt om.

Det finns dock en sak som får mig att tveka. Min käre make bad mig att inte spendera några onödiga pengar medan han var borta. Hrm. Ja ni...inte är det väl onödigt att plantera lite? Samtidigt vet jag inte vad blommor kostar. Känner mig också lite obekväm i det hela eftersom jag inte vet hur man anlägger en rabatt och jag kanske står där och gör mig till åtlöje för hela kvarteret.

Om det är någon som läser detta (är ju tyvärr inte så många som läser...) som vet hur man anlägger en rabatt så skriv en kommentar vetja.

Jag tror i och för sig att jag kommer att höra av mig till min kära vän Anette på Fejjan i kväll också.

Nu ska jag bege mig till Maxi för att hyra film och köpa lite frukt och nötter och sedan hem till syrran och låna någon deckare.


Lite småtrevligt! Säkert mycket genomtänkt och skitsvårt att få till.

Önskar er en lugn och skön kväll.

2 kommentarer:

  1. Jag har inga direkta råd att komma med mer än att man förmodligen gräver, lägger leka kulor, anpassad jord och sedan växten i rätt solljusläge.
    Det finns både billigare och dyrare växter.
    Många kramar och kul att du är tillbaka igen!

    SvaraRadera
  2. Haha, läste också hos Nettan. Skulle så gärna vilja ha en trädgårdsplätt att odla lite sallad och grejer i. Men klippa gräs skippar jag gärna... =)

    SvaraRadera