lördag 29 september 2012

Nöjd med avtalet

Jag må vara icke rebellisk som är nöjd med det nya avtalet LR skrev på i fredags (eller torsdags?) men i det här avseendet får jag väl kalla mig realist i stället för idealist. Jag är en drömmare, ja i de flesta avseenden men jag har mycket små förhoppningar om att någonsin kunna tjäna en vettig peng som lärare.

Mitt jobb kräver mycket. Det kräver en enorm stresstålighet och väljer du att vända ut och in på dig själv i din yrkesroll så är det inga problem, kör bara. Och ingen kommer att tacka dig. I stället får du sitta på lönesamtal där du får höra att du kunnat gjort ännu mer. Hade du orkat ordna någon slags sammanhållning från år F-9, då kunde du fått en 250 kronor till som tack, innan skatt. Det hade ju minsann räckt till en extra pizza en månaden, jag tackar! Men avstår.


Visst måste vi kämpa för högre löner, självklart. Och jag inser och håller med om på alla sätt och vis att vår lön är ett hån.

De människor, de ungdomar som växer upp nu drömmer om något annat. De vill inte vistas bland barn hela dagarna och tjäna så att de knappt klarar sig. Nej, de vill tjäna mycket pengar! De tar för sig, de ställer krav. Jag vet inte hur dem tänker dem som bestämmer MEN det är bäst att vakna upp nu. Ja, för om 10 år kommer de att ha en handfull sökande till lärarhögskolan. Vad ska vi ha för typ av skola när vi inte har några lärare? Ska barnen lära sig av varandra då? Ja, enbart av varandra då alltså.

Det finns så mycket gott i mitt yrke. Det är en ynnest att få omges av fina ungar hela dagarna. Jag ser det som ett meningsfull uppgift att undervisa, det är givande att lära ut.

4.4% på fyra år. Inte mycket, nej. Å andra sidan, att ställa sig och begära 10.000 kronor på en gång, vem trodde att det skulle accepteras?

Så jag nöjer mig även om jag inte borde. Det är en början på något bättre. Jag vill tro att det är så.

5 kommentarer:

  1. Lärare är absolut ett underskattat yrke! Jag är ju inte lärare men arbetar ju på en gymnasieskola så jag "åker" med på lärarnas avtal..så ja, rik kommer jag inte bli. Men vi får kämpa på!

    Kram Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är vi underskattade! Tack för kommentar. Kram

      Radera
  2. Kvinnoyrken är underskattade. Att jobba med människor genererar inga pengar, så ser det ut i vårt samhälle. Får man fråga vad du tjänar som lärare?
    jag vet att det är är ett sånt ämne man inte ska "tala om", men vet du, det är det enda sättet att få upp lönerna! Att prata om det!
    Själv jobbar jag som socionom och tjänar 28000 och håller på att jobba i hjäl mig. Övertid varje dag, lunchen intas stående i flykten på väg...och flänger runt på hembesök-kontoret-hembesök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för din kommentar. Jag tjänar 25250 kronor...och jag orkar inte jobba heltid, jobbar 75%.
      Den lönen är min nuvarande lön, jag ska ju få löneförhöjning snart. Ja, visst är det sant att vi kvinnor tjänar sämre.Så otroligt sorgligt på något vis att kvinnoyrken ska ha så låg status när det vi gör är såååå viktigt. Ja, jag vet inte vad jag ska säga.

      Radera
  3. Jag läste om det där på aftonbladet. Visst är det hemskt att lärare är underbetalda och det är ett otroligt viktigt yrke. Men att få 10000 kr mer per år i ett svep är ju svårt att ordna, även för den bästa förhandlare. Ska dock bli intressant att se hur den svenska skolan står sig om sådär en 10 år, om man inte gör något åt snedfördelningen på lönerna... Kram

    SvaraRadera