onsdag 31 oktober 2012

Tre eldsjälar

I flera dagar har jag tänkt att skriva det här inlägget men det har inte blivit av. Jag beundrar människor som gör något för att hjälpa andra. Människor som har ett driv, en energi och ett stort hjärta. Jag hjälpte min farmor väldigt mycket åren innan hon gick bort men har nog aldrig lagt ner min själ för att hjälpa en stor grupp av människor. Är en bekväm hjälpare som har ett fadderbarn, betalar medlemsavgift till Röda korset och cancer och allergifonden. Köper enorma mängder rosa bandet varor och så vidare och så vidare.

Är  bättre än många snåljåpar med gott om pengar som kanske skänker ett par ören om året. Folk skyller sin snikenhet på att "pengarna inte kommer fram" eller något annat. För att sedan unna sig själv ännu mer. Det finns människor som verkligen inte har en krona över till att hjälpa andra och de ska ju heller inte avvara pengar de inte har. Alla andra har inga ursäkter, tyvärr.

Har gråtit många bittra tårar när jag ser barn svälter på tv:n och känt en enorm maktlöshet. Tänkt att jag borde åka som volontär men det är försent. När jag blir pensionär kanske?

Nu till de kvinnor jag skulle vilja presentera och applådera; Margit och Cecilia och hennes kusin (som jag tyvärr inte ens kan namnet på.

Margit har under många år hjälpt utsatta barn i Lettland. Åkt med lastbil med leksaker och kläder. I fredags träffade jag henne på Maxi. Hon satt på en sådan där solstol från 70-talet och skramlade med bössan. Pojkarna gick fram med pengar. Valter kutade såklart före hela kön för att trycka ned sin sedel :). Hon är fantastisk. Verkligen! Pratglad dam som måste vara närmare åttio nu? Med ett driv och ett stort hjärta. Tänk så mycket glädje hon spridit. Underbart. Först tänkte jag lägga ut hennes mobilnummer här men det känns ju inte rätt. Om ni vill komma i kontakt med henne så mejla mig. Hon har ett förråd där hon samlar leksaker och kläder. Vet inte när det bär av igen men hon tar med stor tacksamhet emot leksaker och kläder till barnen.


Här har vi Margit på galan "Svenska hjältar 2007" där hon får ta emot pris som den sanna hjältinna hon är.


Cecilia säljer me&i och på så sätt har jag kommit i kontakt med henne. Hon och hennes kusin har en blogg "Pyssel mot cancer". De är jätteduktiga på att sy och Cecilias mormor stickar. Jag har köpt sockor och en supersöt börs. De behåller bara pengar för material så det mesta av pengarna skänks till Barncancerfonden. När du betalt och får dina varor hemskickade får du ett kvitto på hur mycket som satts in till barncancerfonden. Ett helt fantastiskt initiativ! Full av beundran för dessa kvinnor.

Länken till bloggen hittar ni nedan. Förena nytta med nöje ;)

http://pysselmotcancer.wordpress.com/

Ta hand om dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar